سایت شیک : طراحی سایت

تجدیدنظر آمریکا در صادرات تراشه های هوش مصنوعی به خاورمیانه

تجدیدنظر آمریکا در صادرات تراشه های هوش مصنوعی به خاورمیانه

به گزارش سایت شیک، وزارت بازرگانی آمریکا مقرراتی را رونمایی نمود که صادرات تراشه های هوش مصنوعی مانند محصولات انویدیا به دیتاسنترها در خاورمیانه را تسهیل خواهد نمود.



به گزارش سایت شیک به نقل از ایسنا، صادرکنندگان آمریکایی از اکتبر سال ۲۰۲۳، ملزم شده اند پیش از صادرات تراشه های پیشرفته به قسمتهایی از خاورمیانه و آسیای مرکزی، مجوز دریافت نمایند.

تحت مقررات جدید، دیتاسنترها قادر خواهند بود برای وضعیت «کاربر نهایی معتبر» درخواست کنند که به آنها اجازه می دهد تراشه ها را تحت اجازه کلی، دریافت نمایند و دیگر احتیاجی به درخواست شرکتهای آمریکایی برای دریافت مجوز صادرات به آنها نباشد.

یک مقام آمریکایی اظهار داشت: آمریکا با دیتاسنترهای خارجی که برای برنامه «کاربر نهایی معتبر» درخواست می کنند و همینطور دولت های میزبان آنها، همکاری می کند تا ایمنی و امنیت فناوری را تضمین کند.

این مقررات در شرایطی ارائه شد که برخی در واشنگتن، نگران احتمال تبدیل شدن خاورمیانه به مجرایی برای دستیابی چین به تراشه های پیشرفته آمریکایی هستند.

شرکت «جی ۴۲» که در امارات عربی متحده مستقر است و روابط تاریخی با چین دارد، در مرکز این نگرانی ها وجود دارد. مایکروسافت در آوریل اعلام نمود ۱.۵ میلیارد دلار در این شرکت سرمایه گذاری خواهد نمود و می خواهد تراشه هایی را در اختیار این شرکت قرار دهد که توانایی مدل هوش مصنوعی برای شبیه سازی منطق انسانی را بهبود می دهد.

هرچند شرکت «جی ۴۲» اعلام نمود حضورش را در چین قطع کرده و محدودیت های وضع شده توسط آمریکا برای همکاری با شرکتهای آمریکایی را پذیرفته است اما این قرارداد، توجه مخالفان سرسخت چین را در کنگره آمریکا جلب کرد.

وزارت بازرگانی آمریکا در اطلاعیه ای اعلام نمود دیتاسنترهایی که برای این برنامه درخواست می کنند، تحت یک فرایند بررسی دقیق قرار می گیرند تا اطمینان حاصل شود تدابیر امنیتی برای پیشگیری از فروش به غیر یا استفاده از فناوری آمریکا با روش های مغایر با امنیت ملی این کشور، به کار گرفته شده اند. طبق مقررات جدید، فرایند بررسی شامل اطلاعاتی در رابطه با مشتریان فعلی و بالقوه، فعالیتهای تجاری، محدودیت های دسترسی و امنیت سایبری است.

بنا بر این مقررات، متقاضیان همینطور باید با الزامات گزارش دهی و بررسی در محل توسط نمایندگان دولت آمریکا موافقت کنند و کشورهای میزبان امکان دارد لازم باشد تضمین هایی در رابطه با استفاده مناسب و ایمن از فناوری داشته باشند.

به قول این مقام، مجوزها، مقادیر و انواع فناوری را که میتوان به یک دیتاسنتر صادر کرد، محدود خواهد نمود.

بر اساس گزارش رویترز، آلن استیوز، مقام بازرگانی، در اطلاعیه ای اظهار داشت: دفتر صنعت و امنیت این آژانس، متعهد به تسهیل توسعه بین المللی هوش مصنوعی و در عین حال کاهش ریسک ها برای امنیت آمریکا و جهان است.




منبع:

1403/07/10
14:01:16
5.0 / 5
143
تگهای خبر: سرمایه گذاری , شركت , صنعت , فناوری
این مطلب سایت شیک را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۳
طراحی سایت شیک
طراح سایت شیک