از اختلال در تاکسی های اینترنتی تا حذف عجله دارم
سایت شیک: تاکسی های اینترنتی که چند سالی است پروسه رفت و آمد را برای مسافران در سطح شهر آسان تر کرده اند، در سال قبل با چالش های مختلفی همچون هک شدن، اختلال در ارائه سرویس و حذف گزینه عجله دارم رو به رو شدند.
به گزارش سایت شیک به نقل از ایسنا، سال ۲۰۰۹ بود که تحول عظیمی در سیستم حمل و نقل عمومی اتفاق افتاد؛ خاستگاه این تغییر، کالیفرنیا در ایالات متحده آمریکا بود، ایده جدیدی که توسط گرت کمپ به یک طرح انقلابی تبدیل شد و خیلی زود با پشتیبانی و شراکت تریویس کلینیک در قامت سرمایه گذار، آغازگر راهی شد که می توان آنرا تغییر عظیم در سیستم حمل و نقل عنوان نمود.
در ایران تکلیف دولت برای ایجاد زیرساختها و زمینه های شبکه های مخابراتی و اینترنتی، ارتقاء و بروزرسانی تجهیزات و سخت افزارهای مورد نیاز و بسترسازی برای توسعه فناوری های دانش بنیان و ایجاد مشاغل فناوری پایه و استارت آپ ها از دهه ۱۳۸۰ به این سو و برآورد منافع و سودهای کلان حاصل از استارت آپ ها، بازار اقتصادی کشور را آنچنان تحت تاثیر قرار داد که کمتر از یک دهه جوانه کسب و کارهای آنلاین به درختی تنومند تبدیل شد.
فراگیر شدن تاکسی های آنلاین و اینترنتی با الگوبرداری از مشابه خارجی چند سالی است که دیده می شود و امروز اسنپ، تپسی و تعدادی دیگر از شرکتهای تاکسی آنلاین، هر پیر و جوان و هر شهروند ایرانی را که قصد سفر شهری یا بین شهری داشته باشند را به مقصد می رسانند، بدین سبب تولد نخستین تاکسی اینترنتی ایران در اسفند ۱۳۹۳ خط پایانی شد بر سیطره ۷۰ ساله تاکسی های تلفنی در بازار حمل و نقل خصوصی.
در سالی که تاکسی های اینترنتی روزهای پر فراز و نشیبی را تجربه کردند. بطور مثال دو شرکت ارائه دهنده خدمت تاکسی اینترنتی اسنپ و تپسی هک و تعدادی از داده و اطلاعات آنها به دست گروههای هکری افتاد. بدین ترتیب شهریور ماه قسمتی از اطلاعات کاربران تپسی به دست هکرها افتاد.
یک گروه هکری با هویت معلوم به اطلاعات برخی از خدمات گیران شرکت تاکسی اینترنتی تپسی دسترسی پیدا می کنند و سپس تقاضای ۳۵ هزار دلار از شرکت تپسی می کند تا اطلاعات خدمات گیرندگان را برگرداند و منتشر نکند که این شرکت این کار را انجام نمی دهد و از گروه هکری شکایت می کند.
در نهایت در پی شکایت شرکت تپسی از این گروه هکری اقدامات قضائی انجام شده و منبع آلودگی برطرف شد. البته به فاصبله چند ماه اطلاعات کاربران یک شرکت دیگر(اسنپ فود) در اختیار هکرها قرار گرفت. دراین زمینه یک گروه هکری ادعا کرد کل داده های اسنپ فود، شامل اطلاعات بیش از ۲۰ میلیون کاربر و ۸۸۰ میلیون سفارش را به دست آورده است و البته بعد از بازتاب گسترده این خبر، اسنپ فود هک شدنش را تأیید و اعلام نمود حداکثر تلاش خودرا برای جلوگیری از انتشار داده های کاربران، بوسیله مذاکره با این گروه هکری خواهدنمود.
افزایش قیمت و حذف گزینه عجله دارم
در بخش دیگر ماجرا بااینکه در آغاز راه، تاکسی های اینترنتی تا حد بسیاری توانستند رفت و آمد شهروندان را تسهیل کنند اما به سبب نوظهور و رقابتی بودن بازار بمراتب از تعداد شرکت های موجود کاسته شد و دو شرکت تاکسی اینترنتی دراین زمینه با به دست گرفتن انحصار در بازار و دامپینگ قیمت بصورت پررنگ فعالیت خودرا ادامه دادند و طبق شواهد آنها هم با گذشت زمان و دریافت سهم خیلی از بازار، به افزایش قیمت های خود اقدام نموده که همین به تدریج سبب نارضایتی هایی شد.
قسمتی از نارضایتی ها به شهروندان و بخشی هم به راننده های این دو شرکت تاکسی اینترنتی و عدم تعادل در نرخ کرایه ها مربوط می شد. رانندگان دراین زمینه می گویند گاهی اوقات نرخها به حدی زیاد است که خود از دریافت آن خجالت زده می شوند و از طرف دیگر کرایه برخی مسیرها به حدی پایین است که اگر مسافری قبول نکنند، برایشان صرفه اقتصادی بیشتری دارد.
البته نکته قابل توجه این است کرایه های نجومی تاکسی های اینترنتی فقط مختص به روزهای بارانی و برفی، ساعات پر ترافیک نمی شود بلکه دیده شده در هر زمان و مکانی فردی مجبور شده از تاکسی های اینترنتی با نرخ کرایه های غیر واقعی استفاده نماید.
بنابراین نرخ قیمت گذاری کرایه ها از طرف متولی و جلب رضایت طرفین (راننده و مسافر) از مطالبی است که طی سالها و همچون سالی که گذشت در هاله ای از ابهام قرار داشت و اظهارنظرهای مختلفی دراین زمینه انجام شد.
تا این که در سال ۱۴۰۲ گزینه "عجله دارم" در تاکسی های اینترنتی در امتداد هشدار مسئولان و سازمان های مربوطه حذف شد. احمد اصانلو-رییس سازمان تعزیرات حکومتی- دراین زمینه گفت سازمان تعزیرات در امتداد وظیفه ذاتی خود که مبارزه با گران فروشی است به موضوع عجله دارم تاکسی های اینترنتی ورود کرد و سبب حذف این گزینه شد اما بر حسب گزارشات ارائه شده سرویس دهی را کاهش داده اند یا قیمت را بالا بردند که همینجا تذکر جدی می دهم که هر دوی این اقدام مصداق تخلف است و اگر احراز شود که تعمدا از ارائه خدمات امتناع و یا گران فروشی کرده اند و دنبال گروگان گرفتن مردم هستند برخورد قاطع خواهد شد.
بر این اساس از مردم خواسته شد که اگر با این مسایل مواجه گشتند با سامانه ۱۳۵تماس و اعلام شکایت کنند. دو شعبه جهت بررسی تخلفات این دو شرکت و رسیدگی به شکایات مردم در تهران به وجود آمد تا بصورت ویژه به این شکایات رسیدگی شود. گزینه «عجله دارم» ابزاری به جز برای افزایش نرخها نبوده و توجیه دیگری نداشته است.
اختلال های گاه و بیگاه و دردسر مسافران
شاید مهم ترین خاصیت که سبب تمایز تاکسی های اینترنتی با با روش سنتی می شود را بتوان در دسترس بودن ۲۴ ساعته تاکسی های اینترنتی دانست؛ درحقیقت سیستم آنلاین ۲۴ ساعته این امکان را به رانندگان داده که در هر ساعتی از شبانه روز کار کنند و در مقابل مسافران هم به همین منوال در هر ساعتی بتوانند درخواست خودرو را ثبت و در اسرع وقت به مقصد خود برسند؛ برخلاف سیستم مدرن حمل و نقل مسافر که تعداد انگشت شماری از تاکسی های قدیمی شبانه روزی کار می کردند.
اما طبق بررسی های انجام شده این مساله در اواخر سال و البته در مناسبت ها و روزهای خاص، کمتر از طرف شرکت های تاکسی های اینترنتی مورد توجه واقع شد و وقوع اختلال های گاه و بیگاه نارضایتی و دردسر برای مسافران ایجاد کرد.
بدین ترتیب در ایام پایانی سال تعدادی کاربران از اختلال در دو تاکسی اینترنتی اسنپ و تپسی خبر دادند؛ بااینکه در ساعات اولیه دلیل این امر از طرف این دو شرکت اعلام نشد اما در نهایت گفته شد که مشکل بواسطه اختلال در رابطه با یکی از شرکت های تامین کننده داده بوده و در نتیجه حدود یک ساعت با اختلال در خدمت رسانی مواجه بودند.
اما در شرایطی که انتظار میرفت با نزدیک شدن به انتها سال و افزایش تردد در شهر، شرایط جهت استفاده از تاکسی های اینترنتی آسان شود، بار دیگر اتفاق مشابهی در شب چهارشنبه سوری رخ داد و شهروندان شاهد مختل شدن عملکرد و سرویس دهی اسنپ و تپسی بودند و این در حالی بود که توضیح قانع کننده ای از طرف تاکسی های اینترنتی به مخاطبان ارائه نشد.
این مطلب سایت شیک را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب