چگونه از فروشگاه اینترنتی متخلف شکایت کنیم؟
به گزارش سایت شیک خریداران در صورت بروز مشکل از جانب فروشگاه های اینترنتی می توانند در بخش اطلاعات شناسنامه ای اینماد، گزینه ثبت شکایت را انتخاب کنند تا فرایند مذاکره بین خریدار و کسب و کار در بستر سامانه آغاز شود، اما در صورت به نتیجه نرسیدن این مذاکره، خریدار می تواند خواهان ارجاع پرونده به مراجع رسیدگی کننده، یعنی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان یا اتحادیه صنفی شود.
به گزارش سایت شیک به نقل از ایسنا، اخیراً سامانه هوشمند رسیدگی به شکایات از کسب و کارهای اینترنتی و داوری جمعی بر خط به راه افتاده است. بر این اساس سازمان توسعه تجارت الکترونیک بخش شکایات سامانه اینماد را بازنویسی کرده است.
خریداران در مرحله اول و قبل از این که وارد فرایند خرید و شکایت شوند، بهتر است قبل از خرید اینترنتی کالا، اطلاعات شناسنامه ای و تخلفات را بررسی نمایند و اگر رتبه اعتماد فروشگاه اینترنتی پایین بود، بهتر است گزینه پرداخت در محل انتخاب گردد. اما اگر پس از خرید مشکلی به وجود آمد، مشتری می تواند در همان بخش اطلاعات شناسنامه ای اینماد گزینه ثبت شکایت را انتخاب نماید و وارد مسیر شکایت شود. تعرفه داوری شکایت هم بین دو تا ۲۰ درصد بسته به ارزش کالا و نوع تحلف است که ابتدا شاکی و در نهایت متخلف باید آنرا پرداخت کند.
در این سامانه، برای پیشگیری از ثبت شکایت صوری و جلوگیری از تحمیل هزینه به کسب و کارها، ثبت شکایت صرفا بر اساس اطلاعات تراکنش پرداخت و استعلام از بانک مرکزی انجام می شود.
پس از ثبت شکایت و استعلام تراکنش پرداخت اینترنتی یا کارتخوان، ابتدا شکایت به کسب و کار ابلاغ و فرایند مذاکره بین خریدار و کسب و کار در بستر سامانه انجام می شود. اگر اختلاف برطرف نشود، خریدار می تواند خواهان ارجاع پرونده به مراجع رسیدگی کننده، یعنی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان یا اتحادیه صنفی و غیره باشد. در این شرایط پرونده به صورت هوشمند به مرجع ذیربط ارسال می شود.
همینطور برای ارتقای عملکرد، در بازنویسی سامانه با انجام مطالعات تطبیقی، روش حل اختلاف جایگزین بخصوص به صورت حل اختلاف بر خط و بومی سازی آن در قالب قوانین و مقررات کشور در نظر گرفته شده و در نهایت سامانه برخط حل اختلاف جمعی بعنوان بخشی از سامانه هوشمند و رسیدگی به شکایات، با همکاری وزارت دادگستری، معاونت جلوگیری از وقوع جرم قوه قضاییه و معاونت حقوقی ریاست جمهوری و بخش خصوصی همچون مرکز داوری اتاق بازرگانی ایران طراحی و اجرا شده است.
در این سامانه حل و فصل اختلافات بر مبنای داوری بدون احتیاج به رسیدگی قضایی و شبه قضایی انجام می شود و علاوه بر ضمانت اجرایی اداری، قابلیت اجرا از راه قوه قضاییه هم دارد. ازاین رو چرخه ثبت و رسیدگی به شکایات در سامانه اینماد بدون تولید پرونده های مختلف در مراجع قضایی و شبه قضایی تکمیل و از راه فرآیند داوری طی حداکثر سه هفته به رای لازم الاجرا منتهی می شود.
این مطلب سایت شیک را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب