فارین پالسی در مقاله ای بررسی كرد؛
تبعات خروج شرکتهای بزرگ فناوری آمریکایی از چین
به گزارش سایت شیک در شرایط فعلی که همه پلت فرم های شاخص ایالات متحده چین را ترک کرده اند، بزرگترین بازار رسانه های اجتماعی جهان در آستانه تجربه تحولات بدیعی قرار دارد.
به گزارش سایت شیک به نقل از مهر؛ وبگاه فارین پالسی، اخیراً در مقاله کوتاهی به بررسی تبعات خروج شرکت های بزرگ فناوری آمریکایی از چین، پرداخته است. کریستینا لو، نویسنده این مقاله، در نوشتار خود، تلاش دارد به این پرسش پاسخ دهد که با خروج شرکت های آمریکایی، بازار رسانه های اجتماعی در چین، چه شرایطی خواهد یافت؟
لینکدین، آخرین پلت فرم بزرگ اجتماعی ایالات متحده که در چین فعالیت می کرد، در ماه های اخیر اعلام نمود که این کشور را ترک خواهد کرد، خروج این شبکه اجتماعی بعنوان گسست نهایی بین شبکه های اجتماعی ایالات متحده و چین تلقی می شود. باآنکه بسته شدن لینکدین برای اغلب کاربران رسانه های اجتماعی در چین، چندان قابل توجه نبود و کاربران چینی برای رفع نیازهای مربوط به کسب و کارهای خود، گزینه های فراوان دیگری داشتند؛ اما خروج این شرکت، آغازگر دورانی جدید در اکوسیستم شبکه های اجتماعی چین، شمرده می شود. روابط ایالات متحده و چین طی دهه های اخیر، بطور فزاینده ای در قالب رقابت ژئوپلیتیکی قرار گرفته است و در نتیجه حوزه شبکه های اجتماعی دو کشور نیز، اغلب به سیاست وابسته شده است. پژوهشگران معتقدند خروج شرکت های آمریکایی تنها قسمتی از ماجرا است. از طرف دیگر، می توان نوآوری های امروز در رسانه های اجتماعی چین را حاصل همین رقابت دانست. چین با حدود ۹۲۷ میلیون کاربر در سال ۲۰۲۰، بزرگ ترین بازار رسانه های اجتماعی جهان را در اختیار دارد. این چشم انداز در چند سال قبل دستخوش تغییرات شایان توجهی شده است. به جرات می توان اظهار داشت که مقاطع تاریخی پیشین، تطبیق هر اپلیکیشن اجتماعی چینی الاصل با همتای غربی آسان بود. اما هم اکنون، چنین مقایسه هایی دیگر امکان پذیر نیست، چونکه پلت فرم های چینی به شکلی تکامل یافته اند که آنها را قادر می سازد تا از فیسبوک، توئیتر و اینستاگرام هم پیشی بگیرند.
سیلویا لینتنر، استاد دانشگاه میشیگان، می گوید: «در چین، شبکه های اجتماعی با خیلی از پلت فرم های دیگر، شامل پرداخت، تحویل غذا، بانکداری یا گشت وگذار در شهر، ادغام شده اند.» این شکل از تحول، سبب تولد طیف گسترده ای از برنامه های جدید شده است که به کاربران چینی امکان می دهد به آسانی کارهای مختلفی مانند خرید، ارسال پیامک، پرداخت ها و رزرو پرواز را بوسیله شبکه های اجتماعی انجام دهند. وی چت را می توان با بیش از یک میلیارد کاربر ماهانه بزرگترین پلت فرم پیامرسان چین دانست. شرکت تنسنت، یکی از بزرگترین شرکت های فناوری چین، با ارزش بیش از ۶۹ میلیارد دلار، مالک این شبکه اجتماعی است. گرچه وی چت از نظر فنی یک سرویس پیامرسان است؛ اما در دنیای وی چت، کاربران می توانند در کنار ارتباط با دوستان خود، برای دریافت وام اقدام نمایند، از سوپرمارکت، مواد غذایی بخرند، خرید آنلاین انجام دهند، از رستوران غذا تهیه کنند، با خدمات حمل و نقل تماس بگیرند و پرواز رزرو کنند. کارا والیس، پروفسور دانشگاه «A&M» تگزاس، در این مورد می گوید: «این تکامل، به وقوع پیوست تا هر آن چه که به انجامش نیاز دارید را بسیار نوآورانه و در کمترین زمان ممکن، انجام دهید.» امروزه پیام رسانی مانند وی چت طیف بسیار گسترده ای از خدمات را به کاربران چینی عرضه می دهد. این امر، وی چت را به چیزی بیشتر از یک برنامه ارتباطی تبدیل نموده است. این دقیقاً خصوصیتی است که در هیچ یک از پلت فرم های ایالات متحده، وجود ندارد و منظور متخصصان از پیشی گرفتن شرکت های چینی نسبت به رقبای آمریکایی، دقیقاً همین ابتکار است.
نکته جالب این است که وی چت تنها یکی از ستون های معماری گسترده شبکه های اجتماعی در چین محسوب می شود. کاربران چینی برای ارتباط با یکدیگر و دوست یابی به غیر از وی چت، حداقل ۹ گزینه دیگر هم در اختیار دارند. همچون شاخص ترین این گزینه ها می توان به «Momo»، «Tantan»، «Weibo» و «Douyin»، اشاره نمود. نکته جالب اینکه شرکت بایت دنس، با ایجاد نسخه ای مشابه «Douyin»، با نام «TikTok»، با قدرت وارد بازار جهانی شده و در مدت بسیار کوتاهی به رقیب جدی برای شبکه های اجتماعی غربی بدل شده است. دولت چین هم در طول سالیان اخیر، به تدریج مدیریت و کنترل شبکه های اجتماعی داخلی این کشور را آموخته اند. امروز، نظام حکمرانی فضای مجازی چین، به حد بالایی از بلوغ رسیده است و همین مورد، سبب نظام مند شدن شرکت های فناوری و پلت فرم ها اجتماعی در این کشور شده است. خیلی از کارشناسان، بلوغ دولت چین در بحث حکمرانی شبکه های اجتماعی را حاصل اوج گیری جنگ ایدئولوژیک و تلاش حزب کمونیست چین، برای مسدود سازی راه نفوذ اندیشه غربی، می دانند. بنظر می رسد که پکن مدل و چارچوب مناسب خود برای حکمرانی فضای مجازی را یافته است و از همین روی، پیش بینی می شود که کنترل خود بر فضای مجازی این کشور را بصورت مداوم، افزایش دهد. این امر، باعث شده است که شبکه های اجتماعی و پلت فرم های این کشور نیز، خودرا ملزم به اجرای قوانین و بازتعریف خود در قالب های تعیین شده، بدانند. مساله حفظ حریم خصوصی هم در بین جامعه شرکت های فناوری و فعالان فضای مجازی چین، مبحث داغی شمرده می شود، برمبنای قانون جدید حفاظت از اطلاعات شخصی چین، کاربران حالا از نظر قانونی در مقابل جمع آوری داده هایشان توسط شرکت های فناوری از حمایت بیشتری برخوردار می باشند. جرمی داوم، معتقد می باشد که قانون حفاظت از حریم خصوصی جدید در چین، گام بزرگی برای محافظت از اطلاعات شخصی کاربران محسوب می شود. قبل از این هیچگاه حفظ حریم خصوصی کاربران در چین، تا به این اندازه مورد توجه نبوده است.
این مطلب سایت شیک را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب